1999 - 2003

Vragen voor Minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, Magda Aelvoet

24 April 2001

Schriftelijke Vraag over de dringende medische hulpverlening in de grensstreek

Vraag

Grensoverschrijdende samenwerking op het vlak van dringende medische hulpverlening kan kosten dekken en tegelijkertijd de hulp efficiënter en effectiever maken.

De samenwerking moet dan echter wel steeds vlot verlopen en de wederzijdse informatie hoort vlekkeloos te zijn.

Op dit vlak waren er recent klachten vanuit Zeeuws-Vlaanderen. Belgische helikopters staan er in voor de dringende medische hulpverlening. In de loop van de maand april raakte de helikopter van Brugge door een ongeval buiten dienst. Naar verluidt werd dit niet gemeld aan de diensten voor dringende medische hulpverlening van Zeeuws-Vlaanderen.

Daarom volgende vragen aan de Minister:

- Zijn de geschetste feiten juist?
- Waar ligt de oorzaak voor deze tekortkoming?
- Worden er maatregelen getroffen om een dergelijke tekortkoming in de toekomst te vermijden?

Antwoord

Ik heb de eer het geachte lid het volgende mee te delen.

Ik dank de geachte volksvertegenwoordiger voor zijn vraag over de efficiëntie van de grensoverschrijdende hulpverlening. Zoals u weet ligt dit onderwerp me nauw aan het hart, omdat een dergelijke grensoverschrijdende hulpverlening alleen maar de patiënt in nood ten goede kan komen. Het feit dat u klachten uit Nederland aanhaalt over het tijdelijk niet ter beschikking zijn van een Belgische dienstverlening, onderstreept het belang van deze vorm van samenwerking op het vlak van de dringende geneeskundige hulpverlening in al zijn facetten.

U haalt in uw vraag het probleem van de tijdelijke buitendienststelling van de helicopter aan die in het Sint-Jansziekenhuis van Brugge gestationeerd is en als MUG dienst doet voor gebieden in België en Nederland.

Het is inderdaad zo dat deze helicopter een ongeval gehad heeft. Na een vijftal dagen was er een vervanghelicopter operationeel vanuit Brugge. De CPA van Vlissingen - het Nederlandse equivalent, van onze Hulpcentrale 100 - werd zowel per fax als telefonisch verwittigd vanuit het ziekenhuis dat de helicopter uitbaat. Immers, een half uur na de verwittiging verzekerde de MUG van Brugge met de auto een interventie met vraag vanuit Nederland. De grensoverschrijdende hulpverlening werd derhalve gegarandeerd. De door u verkregen informatie is dus onjuist.

De wijze van samenwerken die afgesproken werd in Zeeuws-Vlaanderen en de communicatie die gevoerd werd naar aanleiding van het tijdelijk buiten dienst zijn van de helicopter is volgens de geldende afspraken gebeurd en was derhalve sluitend. Ik heb niet de indruk dat deze lopende afspraken op dit moment moeten veranderen.