1995 - 1999

Vragen voor Minister van Vervoer, Daerden

7 July 1998

Schriftelijke Vraag over de nieuwe dienstregeling

Vraag

Ook na één maand van nieuwe dienstregeling hebben vele spoorweggebruikers het gevoelen dat het geheel op sommige lijnen vierkant draait.

Zeker op de verbinding Roosendaal-Antwerpen-Brussel hoort men deze klacht.

Mijn vraag heeft tot doel dit debat voor de lijnen 12 en 25 te objectiveren en ook na te gaan of bepaalde concrete suggesties ter verbetering binnen de voor 1 of 27 september voorziene herziening kunnen gerealiseerd worden.

Daarom volgende concrete vragen :

1. De zogenaamde IC B (Amsterdam-Brussel) vertrekt in Roosendaal 3 minuten voor de IR n (Roosendaal-Antwerpen-Brussel-Charleroi-Namen). Hoe vaak kwam in de periode 24 mei-1 juli de IC B in Roosendaal met vertraging binnen waardoor het vertrek van de IR n vanuit Roosendaal eveneens vetraging opliep ?

2. Hoe vaak kwam in diezelfde periode de IR n te Brussel vanuit Namen-Charleroi met vertraging binnen en wat waren de oorzaken van deze vertraging ?

3. Hoe vaak werd in dezelfde periode door de IC B en de IR n de stopplaats Antwerpen-Centraal overgeslagen en werd rechtstreeks doorgereden vanuit Berchem richting Nederland, of vanuit Nederland richting Berchem ?

Wat is de mening van de NMBS over volgende suggesties die een oplossing voor een aantal problemen zouden kunnen bieden :

1. Kan het uurschema van de IC B en de IR n tussen Antwerpen en Roosendaal niet uit elkaar gehaald worden ? Deze twee treinen vertrekken volgens de huidige tabellen met 11 minuten verschil vanuit Antwerpen-Centraal en komen met 3 minuten verschil te Roosendaal toe. Zoals reeds gesteld, vertrekken ze vanuit Roosendaal met 3 minuten verschil en komen ze te Antwerpen toe met 12 minuten verschil. Het lijkt mij voor het aantrekken van reizigers weinig zinvol om de twee treinen per uur tussen Antwerpen en Roosendaal binnen het interval van 3 minuten te laten vertrekken. Bovendien heeft deze regeling tot gevolg dat vertragingen van de IC automatisch leiden tot vertragingen bij de IR en omgekeerd.

2. De verbindingen Berchem-Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Centraal-Berchem worden in de nieuwe dienstregeling verzorgd door een aantal treinen die toch tot Antwerpen-Centraal doorrijden. Dit leidt echter soms tot lange wachttijden in Antwerpen of Berchem. Kan er bovendien geen pendeltreintje Berchem-Antwerpen-Centraal-Berchem ingelegd worden ?

3. In de oude dienstregeling waren er op lijn 12 's ochtends twee piekuur-stoptreinen, één vertrok om 7.03 uur te Essen, een tweede om 8.03 uur. In de nieuwe dienstregeling werd die van 8.03 uur vervangen door een trein die om 7.52 uur te Essen vertrekt. De piekuurtrein van 7.03 uur werd echter niet vervangen. Deze lijkt echter toch aan een behoefte te beantwoorden. Kan alsnog omstreeks 7 uur een piekuurverbinding ingelegd worden ?

Antwoord

1 en 2. De relaties IC B en IR n bedienen het station Antwerpen-Centraal, dat herleid is tot drie perrons en waarvoor een strak dienstregelingspatroon werd opgesteld om een zo groot mogelijk aantal reizigers rechtstreeks naar dit station te brengen. Schuiven met de dienstregeling van een van voornoemde verbindingen kan niet zonder dat het ganse dienstregelingsconcept moet herzien worden. Bovendien vervult de IR n een belangrijke asfunctie met de bediening van de lijnen 25 Antwerpen-Brussel en 124 Brussel-Charleroi waarbij ook rekening moet gehouden worden met de meest optimale inschrijving en spreiding van het treinaanbod op deze lijnen. Het is gezien de capaciteitsbeperkingen niet mogelijk bovenop nog pendeltreinen Berchem-Antwerpen-Centraal in te leggen.

3. De eventuele mogelijkheden voor een verbeterde piekuurbediening van de lijn 12 worden momenteel bestudeerd.