Haven

9 March 2018

Leerlingen krijgen unieke blik achter schermen haven

Op vrijdag 9 maart trakteerde het Havencentrum zijn gidsen op koffiekoeken en fruitsap in het kader van ‘Week van de vrijwilliger’. De kleine traktatie is een bedanking voor de flexibiliteit en de zorg voor de groepen. Ludwig Caluwé: "Zij nemen leerlingen door weer en wind op sleeptouw in de haven. Door de wegenwerken aan de Scheldelaan starten de groepen dit schooljaar niet in het Havencentrum, maar op tal van externe locaties. De kleine traktatie is een bedanking voor die flexibiliteit en de zorg voor de groepen." Onder het motto: “Jij bent mijn favoRIETJE” kregen ze in het kader van de lopende 'Week van de Vrijwilliger' daarom allemaal een fruitsapje mét rietje en een koffiekoek.

Ludwig maakte van de gelegenheid gebruik om ook het gloednieuwe lesmateriaal voor het lager onderwijs voor te stellen. Zo zullen de gidsen vanaf dit seizoen op tablets foto’s en filmpjes achter de schermen van de bedrijven kunnen tonen. Met een hoekenwerk voor in de klas, komen de leerlingen bovendien beter voorbereid aan boord. De leerkracht krijgt er met dit pakket dan weer een stevige ondersteuning bij.

We kunnen alles wat we jongeren willen leren in real life laten zien”, zegt voorzitter Ludwig Caluwé. “En door de tablets tonen we nu ook wat normaal verborgen is. Zo is er bijvoorbeeld een filmpje waarop je duidelijk kan zien hoe droogdokken werken: hoe het water weggaat, hoe het schip droog komt te staan, hoe eraan gewerkt wordt en hoe het water terugloopt.”

De Havenrondvaart richt zich op leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar lager onderwijs en duurt ongeveer twee uur. In twee uur tijd vaart de boot een lus die vertrekt en aankomt aan het Kattendijkdok. “Tijdens de heenweg staan de kinderen buiten, kijken ze rond en krijgen ze uitleg van de gids. De gids ondersteunt zijn verhaal vanaf nu dus met een tablet waarop foto’s en filmpjes van achter de schermen van het havengebeuren kunnen getoond worden", aldus voorzitter Ludwig Caluwé.

Verantwoordelijke voor de Havenrondvaart Liesbet Theys: “Op de terugvaart gaan ze in het schip aan de slag met doe-koffers, waarin spelletjes zitten die alle nieuwe begrippen en kennis nog eens vastzetten. Denk bijvoorbeeld aan een puzzel, wie-ben-ik, een code die ze moeten kraken en de nieuwe opdracht: een schema vervolledigen met magneetjes. Het voorbije schooljaar waren leerkrachten heel enthousiast over de koffers dus die blijven zeker aan boord.”