In de pers

11 June 2021

Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen: ‘Droge Fontein' Pol Bury komt na tien jaar weer tot leven, op royale plek

Na meer dan tien jaar functioneert de fontein van Pol Bury weer. Het belangrijke kunstwerk werd gerestaureerd en kreeg een betere plek in het uitgebreide park rond het nieuwe Provinciegebouw.

Bij de start van de afbraak van het oude Provinciegebouw op de Elisabethlei in 2013 werd de fontein van Pol Bury ontmanteld. Het kunstwerk functioneerde dan al jaren niet meer en werd wel eens smalend de ‘droge fontein' genoemd. De ingewikkelde watersculptuur was dringend aan restauratie toe. Met de bouw van het nieuwe Provinciegebouw was er alle tijd om de fontein grondig te restaureren. Tegelijk werd beslist om hem een royalere plaats te bieden in het 2,3 hectare grote park dat rond het Provinciegebouw ontstond.

Gisteren konden de gedeputeerden Luk Lemmens (N-VA), bevoegd voor de provinciale Kunstcollectie, en zijn collega Ludwig Caluwé (CD&V), bevoegd voor Patrimonium, de waterpomp in gang zetten zodat de fontein na meer dan tien jaar weer tot leven kwam. Via een ingenieus samenspel van stromend water, wind en zwaartekracht worden 42 stalen armen traag op en neer bewogen.

De Antwerpse fontein is een van de topstukken van Pol Bury (1922-2005), die begon als schilder in de geest van surrealisme en Cobra maar zich daarna manifesteerde als een pionier van de kinetische kunst. In de latere jaren zeventig begon hij fonteinen te ontwerpen als kinetisch kunstwerk.

“De Antwerpse fontein is een van de eerste en nu wellicht de grootste, nadat een andere buizenfontein in Japan werd ontmanteld ”, zocht Bob Daems uit, die de provinciale kunstcollectie beheert. Het kunstwerk heet officieel ‘Fontein Mei 1981' omdat het toen in de vijver voor het Provinciegebouw werd geplaatst. Gouverneur Andries Kinsbergen had het idee al in 1972 gelanceerd, na een bezoek aan de Verenigde Staten, maar pas een kleine tien jaar later engageerde het provinciebestuur Pol Bury, die net een assistent had aangeworven voor de creatie van fonteinen.

In België realiseerde Bury later nog openbare watersculpturen in Brussel, Grand Hornu en zijn geboorteplaats La Louvière, maar die fonteinen zijn kleiner en minder complex dan ‘Fontein Mei 1981', omdat ze niet functioneren met bewegende armen, maar met ballen of platen.

Frank Heirman