In de pers

16 February 2016

Het Laatste Nieuws: Provincies buigen zich over leegstand

De provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen gaan samen de leegstand in de kernwinkelgebieden van de gemeenten aanpakken. De focus ligt op het afremmen van de snelle toename van detailhandelszaken langs de Vlaamse steenwegen, die nadelig zijn voor de kernen. De N10, tussen Aarschot en Lier, en de N70, van Gent naar Antwerpen Linkeroever, zijn gekozen als testcases.

Uit een studie blijkt dat tussen 2008 en 2014 in de Vlaamse winkelgebieden met grote baanconcentraties en shoppingcentra het aantal vierkante meters vloeroppervlakte steeg met 170 procent, terwijl de leegstand in de handelskernen met 69, 5 procent toenam. Onder het motto 'samen sterk' besloten de drie provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen de handen in elkaar te steken om deze problematiek aan te pakken.

Negatief effect

"Leegstand heeft heel wat oorzaken: weinig uitbreidingsmogelijkheden, gebrekkige bereikbaarheid en natuurlijk ook de opkomst van de e-commerce. Maar de grootschalige winkelprojecten in de rand hebben ook een negatief effect op de kernen. Niet alleen economisch, maar ook het vlak van ruimtelijke ordening en mobiliteit. Het is dus niet meer dan logisch dat de provincies en gemeenten gaan samenzitten rond dit thema", zegt gedeputeerde voor Economie in de provincie Antwerpen Ludwig Caluwé (CD&V).

Geen herlokalisering

Het project krijgt de naam 'Baanwinkels en gemeenten op één lijn' mee. De betrokken gemeenten zullen geregeld de hoofden bij elkaar steken en krijgen twee jaar de tijd om een actieplan op te stellen. De provincies werken daarbij als tussenpersoon. Concrete plannen zijn er nog niet, al is het wel al duidelijk dat er van een herlokalisering van de huidige winkels langs de steenwegen geen sprake is.

"We kunnen ons de vraag stellen of iedere gemeente een Aldi, Colruyt of Lidl moet hebben om de consument tevreden te stellen. Dat we strenger gaan optreden, is niet de juiste interpretatie; we willen gewoon nergens een over- of onderaanbod. Het doel is om een evenwicht te vinden tussen de grootschalige baanwinkels en de detailhandel in de kernen", legt Marc Florquin (sp.a) uit, deputé Economie in Vlaams-Brabant.

"Wat we zeker willen vermijden, is dat de gemeenten elkaar onderling gaan beconcurreren. Integendeel, het moet net de samenwerking en het overleg tussen de gemeenten stimuleren. Alleen met een goede samenwerking kunnen wij orde brengen."
De N10 en N70 zijn uitgekozen als pilootprojecten en zullen als voorbeeld dienen voor andere Vlaamse steenwegen. Gisteren kwamen de gemeenten Heist-op-den-Berg, Putte, Berlaar, Begijnendijk, Aarschot en Lier voor het eerst samen in Heist voor de N10. Het startmoment van het project langs de N70 is op 23 februari in Beveren-Waas.

ANTOON VERBEECK