In de pers

Vragen voor Minister van Leefmilieu en Landbouw, Vera Dua

10 February 2014

Gazet van Antwerpen: Zweedse fakkels van Triple C uit Zandhoven beste mini-onderneming

In het Kapelse Promenade Shopping Center vond zaterdag de Vlajo verkoopdag plaats. Maar liefst 38 mini-ondernemingen gaven er het beste van zichzelf.

Jonge ondernemers kregen er de kans om hun producten te promoten en te verkopen aan de bezoekers.

"Alles begint met een droom. Elk succesvol project start vanuit creativiteit, energie en passie", vertelt Heleen Van Grieken, projectcoördinator bij Vlajo.

"Een mini-onderneming is een tijdelijk bedrijf dat leerlingen met hun klas opzetten. Ze leren zo hoe je een bedrijf opstart en krijgen daarbij coaching van Vlajo (Vlaamse Jongerenondernemingen), die als overheid fungeert.

"Op de jaarlijkse Vlajo verkoopdag proberen de studenten hun producten zo enthousiast mogelijk te verkopen.

Naast de prijs voor 'beste product', 'beste presentatie' of 'beste Vlajo mini-onderneming/ SBP algemeen' kunnen ze eveneens meedingen voor de studentenprijs.

De provincie besteedt ieder jaar meer dan 100.000 euro aan projecten die jongeren voorbereiden op het beroepsleven. "Tot de belangrijkste daarvan horen zeker de miniondernemingen en de Small Business Projects (SBP's)", zegt gedeputeerde Ludwig Caluwé. Zo leren jongeren al doende wat het is om een eigen zaak op te starten. We hopen dat een aantal van hen hierdoor de smaak te pakken krijgen, want we hebben echt nood aan jonge mensen die initiatief nemen en zo hun eigen job creëren. En op korte termijn vaak ook die van anderen."

Charmant

Een onafhankelijke jury maakte uit wie, gecombineerd met de originaliteit van het product, de beste strategie had uitgedokterd om van de verkoopdag in Kapellen een succes te maken.

Mini-onderneming Triple C (V.T.I. Zandhoven) mag zich winnaar noemen in de categorie 'beste Vlajo onderneming algemeen'. Met hun zelfgemaakte Zweedse fakkels wekten ze de interesse bij menige voorbijganger.

Ook met hun verkooptechnieken wisten ze het Shopping Center- publiek te charmeren.

Een tweede plaats ging naar (B) engel van het Lucernacollege uit Antwerpen men hun anti-pestcampagne.

APPlify van het Mater Salvatoris in Kapellen met apps, zoals 'Beleef Kapellen' ging aan de haal met de derde prijs. Ook het buitengewoon onderwijs doet mee aan de miniondernemingen.

Buso Berkenbeek uit Wuustwezel was bijvoorbeeld hier ook aanwezig. Ze kregen heel wat lof toebedeeld. Deze verkoopdag was een tussenwedstrijd. De eigenlijke winnaar voor de provincie Antwerpen wordt aangeduid op 19 maart.

Dan bekijkt een jury niet alleen de strategie op een verkoopdag maar ook de globale aanpak van het project.

De Vlaamse finale vindt plaats op 10 mei.