In de pers

25 April 2013

Gazet van Antwerpen: Provincie Antwerpen wil lekkers uit eigen streek nog bekender maken

Streekproducten vinden nog altijd onvoldoende hun weg naar de consument. De provincie Antwerpen wil de producenten een duwtje in de rug geven door op beleidsniveau onder meer de onderlinge samenwerking en een betere distributie te stimuleren. “Kloof tussen producent en koper moet verkleinen” Producenten van streekproducten proeven tijdens een studiedag in het provinciaal vormingscentrum van Malle van elkaars lekkernijen: bier, frisdrank, appelen, koffie, kaas, vlees, enzovoort.

Verantwoordelijke Mechtilde Hennebert van de dienst landbouwen plattelandsbeleid van de provincie Antwerpen organiseerde voor belangstellenden uit de sector twee vergaderingen waarbij ze konden brainstormen over hoe ze het best de consument kunnen bereiken. De eerste bijeenkomst in Antwerpen kreeg een verlengstuk in het provinciaal vormingscentrum van Malle. De provincie Antwerpen wil het consumeren van streekproducten bevorderen. “Dat doel stelden we vier jaar geleden al en we stelden ook een tienpuntenprogramma op. Maar nu betrekken we de mensen van het veld erbij, zodat zijzelf bepaalde ideeën kunnen doordrukken”, licht Ludwig Caluwé (CD&V), gedeputeerde van Landbouw, toe.

Ook zijn collega’s Peter Bellens (CD&V) van Plattelandsbeleid en Bruno Peeters (N-VA) van Toerisme zijn bij het project betrokken. Zo opende Peeters zopas de nieuwe Aardbeienroute in Hoogstraten. Die fietsroute loopt langs diverse landerijen en serres van aardbeientelers. Op bepaalde plaatsen kun je die lekkernijen ter plaatse kopen, zodat de kloof tussen producent en consument wordt opgeheven. Ook de horecazaken spelen in op de nieuwe trend en brengen graag streekproducten aan de man. Een goede strategie Uit de groepsgesprekken blijkt dat de distributie en het creëren van de vraag naar streekproducten de belangrijkste knelpunten zijn. “In mijn gemeente Essen is er een slager die tijdens het seizoen ook aardbeien verkoopt die afkomstig zijn van een lokale producent. Dat is al een goed voorbeeld van samenwerking”, vertelt Caluwé.

In Rijkevorsel zorgt Martine Cox ervoor dat de zelfgeteelde appelen en peren via haar hoevewinkeltje én via het leveren aan winkels gretig aftrek vinden. Bij Annelies Van der Schoot uit Oelegem kunt u niet alleen zuivelwaren kopen van haar eigen boerderij, maar ook andere streekproducten: confituur uit Ravels, blauwe bessen uit Meeuwen- Gruitrode, komkommers uit Brecht, aardappelen uit Ekeren, appelsap uit Broechem, Den ouden advokaat uit Sint-Niklaas, aardbeien uit Pulderbos en Meerle, enzovoort. “In vele gevallen gaat het hier om een soort van ruilhandel tussen producenten”, legt de jonge boerin uit. Een goede strategie die volgens velen navolging verdient.

Afhaaldienst Tijdens de studiedag in Malle kreeg ook een andere vorm van samenwerking gestalte. “In het arrondissement Turnhout zal iemand voortaan wekelijks bij diverse producenten fruit, groente, zuivel, geitenkaas en varkensvlees verzamelen en afleveren bij een aantal geïnteresseerde winkels en horecazaken. In Nederland bestaat dat systeem al tien jaar. Dus dat moet ook in Vlaanderen lukken”, vindt Greet Aernouts van Rurant, het platform voor ruraal ondernemerschap. Op de bijeenkomst waren ook vertegenwoordigers aanwezig van de vzw Antwerpse Streekproducten. “We stellen als doel om onze streekproducten te promoten en meer ingang te vinden bij het grote publiek”, zegt kaasmeester Dirk Martens uit Schilde. Hij is onder meer het brein achter de kazen Baas Gansendonck en de blauwe Pas de Malle.

JAN VORSSELMANS
© 2013 Concentra