Naar jaarlijkse traditie vond zaterdag de Vlajo Verkoopdag plaats in het Promenade Shoppingcenter. Veertig mini-ondernemingen tekenden present, een record. Flvsh (lees Flash) werd aan het eind van de dag uitgeroepen tot de beste onderneming.
Tijdens de verkoopdag proberen de jonge bedrijfsleiders van mini-ondernemingen uit het vijfde jaar en zesde jaar van het secundair onderwijs en van Small Business Projects (hoger onderwijs) hun producten of diensten aan de man of vrouw te brengen. “Hier leren we wat communicatie en interactie met klanten in de praktijk precies inhoudt. Je leert hoe je met klanten moet omgaan en wat je best wel of niet doet”, klinkt het uit verschillende monden.
Proeven van ondernemerschap
De leerlingen- en studenten-ondernemers hebben de voorbije maanden al een heel traject afgelegd: marktonderzoek, een businessplan opstellen, leveranciers zoeken, producten produceren, aandelen uitgeven, een Facebookpagina of website maken... Met een mini-onderneming proeven ze van het ondernemerschap. “Ik ben heel tevreden met het recordaantal deelnemers aan deze verkoopdag. Al doende leert men, en dit doet een aantal leerlingen of studenten misschien zin krijgen om later te ondernemen. Op het gebied van jonge startende ondernemingen is de provincie Antwerpen met 15% de sterkste groeier in Vlaanderen”, stelt gedeputeerde voor economie Ludwig Caluwé (CD&V), die samen met een delegatie van het Kapelse schepencollege de prijzen uitreikte.
“Verkoopdag trekt volk”
“Tof initiatief, zo'n verkoopdag. Ik ben ook onder de indruk van hoe deze jonge mensen nadenken over ecologie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Voor ons, handelaars van Promenade, is het mooi meegenomen dat zo'n verkoopdag volk naar het winkelcentrum trekt”, stelt Nancy Heirman, handelaarster en jurylid.
Tot beste algemene mini-onderneming werd Flvsh uitgeroepen, een project van de Karel de Grote Hogeschool. Flvsh verkoopt sweaters en jassen met reflecterende prints, waarmee kinderen opvallen in het verkeer. “We vinden dit super, echt heel leuk. We hebben de eerste helft van het academiejaar serieus ons best gedaan om Flvsh op te bouwen. Het was niet gemakkelijk om een leverancier te vinden die de sweaters en jassen met zo'n reflecterende print kon bedrukken. Heel fijn dat de jury is meegegaan in ons verhaal”, klinkt het bij medewerkster Morgane Demazière, technisch directeur Tymo Cornelis en commercieel directeur Rob Voorbogt, die zaterdag de stand van Flvsh bemanden.
Artello van GO! Atheneum Hoboken, een mini-onderneming in gepersonaliseerde producten, hanteerde de beste verkooptechniek volgens de jury. Mini-onderneming Fiora van Mater Salvatoris Kapellen, die setjes verkocht om snijbloemen te verzorgen, ontving de prijs voor beste verkoopstand en de studenten en leerlingen zelf vonden Delta Print, ook van Mater Salvatoris, de beste onderneming van de dag.
Nicole Verstrepen