In de pers

Vragen voor Eerste-Minister, Jean-Luc Dehaene

2 October 2014

De Standaard / Het Nieuwsblad: Nieuw logo zet Havencentrum op de kaart

Het Havencentrum in Lillo, bedoeld om de bekendheid van de Antwerpse haven te vergroten, heeft haar nieuwe huisstijl voorgesteld. De provinciale instelling wil vooral meer jongeren aantrekken.

Vorig jaar trok het bezoekerscentrum in het noorden van de Antwerpse haven zo’n 48.400 bezoekers, waarvan zo’n 32.000 jongeren. Belangrijke opdrachten zijn het tonen van wat er in de haven allemaal gebeurt, alsook jongeren warm maken voor een job in de haven. Onder andere heel wat ingenieurs, lassers en procestechniekers worden gezocht.

‘Een grote contradictie voor Antwerpen bestaat tussen de hoge werkloosheidsgraad, zeker bij de jeugd en het grote aantal vacatures in de havengerelateerde industrie’, zegt provinciaal gedeputeerde voor Economie Ludwig Caluwe (CD&V) bij de plechtige voorstelling van een nieuwe huisstijl. Het nieuwe uitzicht omvat de slogan ‘de haven in ‘t echt’ en een eigen logo. Er wordt bewust meertalig tewerkgegaan.

‘We zijn opgericht als leercentrum, en met deze nieuwe stijl willen we meer een wauw-gevoel geven en de haven dynamischer en jonger doen overkomen’, zegt directeur Philippe Demoulin.

Het Havencentrum werd van een vzw omgevormd naar een autonoom provinciebedrijf. De raad van bestuur krijgt versterking vanuit het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, ondernemersorganisatie Voka en havenbedrijvenkoepel Alfaport.

Een concreet bedrag voor de hele vernieuwingsoperatie kon niet meteen gegeven worden. Het jaarlijks budget van het centrum bedraagt ongeveer 1,1 miljoen euro.