2004 - 2009

Vragen voor Vlaams Minister van Openbare werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, Kris Peeters

9 June 2006

Schriftelijke vraag over de ongevallen met vrachtwagens op de E19 te Brecht, Hoogstraten en Wuustwezel

Vraag

Op de E19 zijn de laatste weken al verschillende ongevallen gebeurd in de staart van files. Vooral ter hoogte van Brecht, Hoogstraten en Wuustwezel eist de huidige verkeerssituatie een zware tol. De af-gelopen maand met vier dodelijke slachtoffers en vele zwaargewonden tot gevolg.

De burgemeesters trekken dan ook aan de alarmbel en wijzen er in de pers op dat de desbetreffende snelweg, ondanks het feit dat deze door landelijke gebieden loopt, veel zwaar verkeer met zich mee-brengt. Van een snelweg die de wereldhavens Rotterdam en Antwerpen met elkaar verbindt, kan dit ook verwacht worden.

Volgens de burgemeesters kan het aanbrengen van dynamische verkeersborden zoals deze momenteel gebruikt worden over de Antwerpse Ring, de situatie al veiliger maken. Dit aangezien de meest voor-komende ongevallen het inrijden van vrachtwagens op de file zijn en dit vermeden kan worden door onder meer het beter aankondigen van de file. Het Vlaams Verkeerscentrum meldde ondertussen eveneens in de pers dat momenteel onderzocht wordt op welke plaatsen dergelijke dynamische signali-satie kan worden geplaatst.

1. Hoe vaak komen dergelijke ongevallen met vrachtwagens die op de file inrijden voor op onze snelwegen? Graag vanaf 1999 tot en met mei 2006, opgedeeld per provincie.

Wat zijn voor de provincie Antwerpen hierbij de zwartste punten?

2. Zijn er plannen of bestaat het voornemen om de concrete situatie zoals deze vandaag bestaat op de E19 ter hoogte van Brecht, Hoogstraten en Wuustwezel aan te pakken?

Zo ja, op welke manier en op welke termijn?

3. Wordt er in afwachting van eventuele dynamische verkeersborden bekeken hoe men op korte ter-mijn de bestaande verkeerssituatie kan wijzigen zodat ze veiliger wordt?

4. Welke maatregelen kunnen er in het algemeen genomen worden om dergelijke ongevallen met vrachtwagens die op de file inrijden, in de toekomst te vermijden?

N.B. Deze vraag werd gesteld aan de ministers Peeters (vraag nr. 501) en Van Brempt (nr. 170).

Gecoördineerd antwoord

1) Het is niet mogelijk om een overzicht te geven van het aantal ongevallen door het inrijden van vrachtwagens op de staart van de files. De NIS gegevens over de letselongevallen zouden normaal moeten toelaten om hierover precieze cijfers af te leiden. Voormelde gegevensverzameling is echter voor dit soort ongevallen zo onvolledig tot helemaal ontbrekend dat voormelde afleiding onmogelijk is.

Uit ervaringsgegevens blijkt echter dat het aantal ongevallen bij de staart van structurele files vrij beperkt zijn. De aanrijdingen tegen de staart van accidentele files (bij ongevallen, werken…) komen echter meer voor, zeker door vrachtwagens.

Daarom werden onder meer reeds volgende maatregelen genomen:

de rijbaan na een ongeval snel weer vrijmaken (het FAST project);
bij wegwerkzaamheden extra signalisatie, dus ruim meer dan de wettelijk voorziene, aanbrengen om de aandacht van de aankomende automobilisten te vestigen op het komende risico.

2) Tijdig het aandachtsniveau terug verhogen van automobilisten in het algemeen en van vrachtwagenbestuurders in het bijzonder, zal nog moeten geïntensifieerd worden, onder meer door het inzetten van bijkomende voorzieningen. Hiervoor zal gekozen worden uit volgende mogelijkheden:

De aandacht van de aankomende bestuurders terug verhogen door ribbelstroken van aanzienlijke dikte, zodat ze ook voelbaar zijn door vrachtwagenbestuurders. (Tot nu toe werd hiervoor nog niet geopteerd wegens de mogelijke geluidsoverlast.) Korte afstand daarna, wanneer het aandachtsniveau (terug) hoog is, zal dan de essentie van de boodschap worden gebracht, namelijk dat er iets verderop een file mag verwacht worden. Deze laatste boodschap zal boven de rijweg aangebracht worden, zoals dat ook gebeurt in een aantal landen. Hiervoor zal aangepast materieel worden uitgekozen dat de vereiste technische vereisten maximaal kan verenigen met economische factoren.

Het gebruik van een verplaatsbaar filedetectie- en waarschuwingssysteem dat op een geautomatiseerde manier de aankomende automobilisten waarschuwt voor de file en de benaderende plaats van de staart ervan. Dit systeem bestaat reeds en kan dus achtereenvolgens op de meest cruciale wegvakken worden ingezet. Dit systeem wordt momenteel vol ingezet op de A12 ten noorden van Antwerpen.

Het gebruik van de permanent aanwezige dynamische rijstrooksignalisatie en dynamische informatieborden. Geleidelijk aan wordt het Vlaamse autosnelwegennet hiermee uitgerust, te beginnen met de omgeving van de grote knooppunten en de Antwerpse regio. De kostprijs van dergelijke systemen is hoog, waardoor de uitbouw ervan slechts gefaseerd kan gebeuren.

Omdat de kostprijs van het permanent ingeplant systeem van dynamische informatie circa het 40-voudige bedraagt van één plaatsing + terug wegnemen van het verplaatsbare filedetectie- en waarschuwingssysteem, is het aangewezen om op korte termijn meer gebruik te maken van dit verplaatsbare systeem.

3) In voormeld punt werd aangehaald op welke 3 systemen beroep zal gedaan worden om in de toekomst de staart van de files op autosnelwegen extra te beveiligen. Welk systeem waar zal gekozen worden, hangt af van een hele reeks factoren zoals algemene verkeersdrukte, aard en hoeveelheid vrachtverkeer, plaats van de werken, optimale benutting van het beschikbare materieel, …

4) Zie vermeldingen onder punt 2.