1999 - 2004

Vragen voor minister van Mobiliteit, Openbare werken en Energie, Stevaert

22 January 2002

Schriftelijke Vraag over de sanering van de grond aan de Juul Moretuslei

Vraag

De werken van de heraanleg van de Juul Moretuslei te Antwerpen zijn uitgesteld omdat uit het bodemonderzoek blijkt dat de grond zeer sterk verontreinigd is.Op welke wijze zal de sanering plaatsvinden?
Welke maatregelen worden voorzien ter bescherming van de omwonenden en het milieu tijdens en na de werkzaamheden?
Wanneer zal deze sanering plaatsvinden?
Welke behandelingsmethode zal worden toegepast?
Welk centra wordt hiermede belast?
Heeft men nagegaan waar de oorzaak van de vervuiling moet gevonden worden?
Kan een derde aansprakelijk gesteld worden voor de kosten van de sanering?AntwoordIn antwoord op uw vraag kan ik U mededelen dat er op twee locaties moet overgegaan worden tot bodemsanering, namelijk ter hoogte van een voormalig tankstation van Totalfina. Voor de locatie ter hoogte van het tankstation is er reeds een conform verklaard beschrijvend bodemonderzoek beschikbaar. Uit dit beschrijvend bodemonderzoek blijkt dat er op de grond een gemengde verontreiniging met benzine in bodem en grondwater voorkomt waarvoor overgegaan moet worden tot het opstellen van een bodemsaneringsproject. Dit bodemsaneringsproject is momenteel nog in opmaak. Het bodemsaneringsproject dient in het bezit te zijn gesteld van de OVAM tegen ten laatste 28 mei 2002.
Aangezien de verschillende relevante technische mogelijkheden waarmee de bodemverontreiniging kan behandeld worden een onderdeel van het bodemsaneringsproject vormt, kan tot op heden nog niet worden aangegeven op welke wijze de sanering van de betrokken verontreiniging zal uitgevoerd worden. Het bestek voor de wegenwerken voorziet alvast de mogelijkheid om de vervuilde bodem af te voeren naar een stort klasse 2. Zoals de wetgeving voorziet, is er een veiligheidscoördinator uitvoering aangesteld die, eens de opdracht gegund, in overleg met de bouwheer de nodige acties zal bepalen teneinde de omwonenden en het milieu minimaal te belasten met deze sanering. Aangezien de maatregelen die dienen genomen te worden ter bescherming van de omwonenden en het milieu tijdens en na de werkzaamheden een onderdeel van het bodemsaneringsproject vormt, kan tot op heden nog niet worden aangegeven op welke wijze dit zal gebeuren. De juiste startdatum van de bodemsaneringswerken is nog niet gekend vermits deze een onderdeel is van het bodemsaneringsproject maar het is voorzien dat de wegenwerken aanvatten in april 2002.De oorzaak van de vastgestelde verontreiniging zijn de ondergrondse tanks. Aangaande de aansprakelijkheid voor de kosten van de bodemsanering, is artikel 25 van het bodemsaneringsdecreet van toepassing. Artikel 25 §1 vermeldt dat 'wie door een emissie bodemverontreiniging heeft veroorzaakt, is aansprakelijk voor de kosten die overeenkomstig dit decreet gemaakt worden voor het oriënterend bodemonderzoek, het beschrijvend bodemonderzoek, de bodemsanering of de anderen maatregelen, evenals voor de schade die door deze activiteit of maatregelen veroorzaakt wordt. Indien evenwel de emissie waardoor de bodemverontreiniging veroorzaakt, afkomstig is van een inrichting of het gevolg is van een activiteit die vergunnings- of meldingsplichtig is krachtens het decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, is evenwel de exploitant zoals bedoeld in dat decreet aansprakelijk. Wanneer meerdere personen op grond van de bepalingen van het bodemsaneringsdecreet aansprakelijk zijn voor eenzelde bodemverontreiniging, zijn zij hoofdelijk aansprakelijk.'