Economie

3 February 2020

Sevenconcrete en PicPac zijn Beste junioronderneming op Vlajo Verkoopdag

Zaterdag 1 februari vond naar jaarlijkse gewoonte de Vlajo Verkoopdag @ Shopping Promenade Kapellen plaats. 32 juniorondernemingen gaven er het beste van zichzelf, maar enkel ‘Sevenconcrete’ van Sint-Lievenscollege Antwerpen (7de Retailmanagement en Visual merchandising) en ‘PicPac’ van Karel de Grote Hogeschool Antwerpen (1ste Bedrijfsmanagement, Internationaal ondernemen) mochten zich aan het einde van de dag winnaar noemen in de categorie ‘Beste Junioronderneming’. De prijs werd uitgereikt door Gedeputeerde Economie van de Provincie Antwerpen, Ludwig Caluwé.

Met handgemaakte betonnen sierschalen (Sevenconcrete) en een ecologische lunchzak (PicPac) konden de 2 bedrijfjes sympathie winnen bij menig voorbijganger en trokken ze de aandacht van de jury overtuigend naar zich toe.      

Tijdens de jaarlijkse Vlajo Verkoopdag @ Shopping Promenade Kapellen brengen Mini-ondernemingen (Secundair Onderwijs) en SBP ‘s (Small Business Projects – Hoger Onderwijs) hun producten zo enthousiast mogelijk aan de man.

Ze richten een stand in en proberen voorbijgangers te overtuigen van hun producten met goede verkoopargumenten. Naast de prijs voor ‘Beste Junioronderneming Algemeen’ werden ook de teams met de mooiste verkoopstand en slimste verkooptechnieken beloond.

De prijsuitreiking werd bijgestaan door Gedeputeerde Provincie Antwerpen Ludwig Caluwé, het schepencollege van de gemeente Kapellen en het management van Shopping Promenade.    

Het project Vlajo Mini-ondernemingen is een initiatief van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) in samenwerking met de provincies en wordt gesteund door de Vlaamse regering. Een Vlajo Mini-onderneming is een bedrijfje opgericht door leerlingen uit verschillende richtingen (ASO, TSO, BSO, DBSO en BUSO) in de 3de graad van het secundair onderwijs. De leerlingen kiezen zelf hun producten/diensten en beheren hun Mini-onderneming volgens de regels van het ondernemerschap. Ze brainstormen, verdelen functies, stellen een businessplan op en organiseren verkoopmomenten. De nadruk ligt op doen; eerst denken en dan effectief doen!

SBP 's zijn de Mini-ondernemingen van het hoger onderwijs. Meer nog dan in het secundair onderwijs wordt de nadruk gelegd op het realiseren van een juniorbusinessplan in een winstgevende activiteit.

Resultaten prijsuitreiking:

Beste Junioronderneming Algemeen ‘Mini-ondernemingen’:

Sevenconcrete – Sint-Lievenscollege Antwerpen 

 

Beste Junioronderneming Algemeen ‘Small Business Projects’:

PicPac – Karel de Grote Hogeschool Antwerpen 

 

Beste Verkoopstand

  1. Cofent – Mater Salvatorisinstituut Kapellen
  2. B. Unique – Atheneum Hoboken
  3. FEEL GOOD – Atheneum Boom

 

Beste Verkooptechnieken

 

  1. Wasnootjes.nl – ROC Friese Poort (Nederland)
  2. FEEL GOOD – Atheneum Boom
  3. Frula – Universiteit Antwerpen

 

Studentenprijs

 

  1. Frula – Universiteit Antwerpen
  2. Cofent – Mater Salvatorisinstituut Kapellen
  3. B-Done – Mater Salvatorisinstituut Kapellen