In de pers

18 September 2018

Het Nieuwsblad: Vergeet zee- of bosklassen, scholieren trekken naar de havenlandklassen

Bosklassen of zeeklassen? Vergeet het maar. Scholieren kunnen binnenkort misschien op driedaagse in de Antwerpse haven. Scholieren uit Beveren testten de eerste Havenlandklassen uit, met aandacht voor bedrijvigheid en natuur.

‘Havenlandklassen’ moeten leerlingen wegwijs maken in diverse Antwerpse haven

Onder een stralend zonnetje meerde de Jan Plezier aan het Kattendijkdok aan. Aan boord een zeventigtal leerlingen van het GTI Beveren, proefkonijnen voor de allereerste havenlandklassen.

Het gaat om een initiatief van zowat de hele Antwerps-Wase havenwereld, zegt Antwerps havenschepen Marc Van Peel (CD&V). “De haven lijdt wat onder een teveel aan vanzelfsprekendheid. Nochtans loopt ze als een trein en is er geen diverser biotoop denkbaar. Telkens wanneer gasten zoals presidenten langskomen, is men verbaasd over de omvang en de diversiteit.”

Onder leiding van het provinciaal Havencentrum werd daarom een lessen- en activiteitenpakket uitgewerkt, waarmee jongeren uit de tweede graad secundair onderwijs – uit alle richtingen – hun gading kunnen vinden.

Niels van Camp leerling algemene vorming: “Ooit wil ik hier wel werken, al weet ik nog niet goed wat”

“We willen alle kanten van de haven goed in beeld brengen. Dat gebeurt met een modern en interactief programma”, zegt gedeputeerde voor Economie en voorzitter van het Havencentrum Ludwig Caluwé (CD&V). “Dat gebeurt met een gps-spel, een ontdekkingstocht in het Fort Liefkenshoek in de Waaslandhaven, maar ook een bezoek aan het Verdronken Land van Saeftinghe. Naargelang de interesse van de scholen en de leerlingen kunnen andere modules worden gekozen. Alles moet wel aansluiten bij de leerdoelen, volgens lesonderdelen zoals techniek, natuur, milieu of aardrijkskunde.”

Overnachten

Het driedaagse programma, met overnachting in het Beverse Jeugdcentrum Prosperpolder, is bedoeld voor 14- tot 16-jarigen, een groep waar het aantal meerdaagse tochten niet zo ruim is”, meent Caluwé.

Drie dagen aan activiteiten, waaronder een boottocht. Hoeveel moet dat kosten? “We proberen de prijs te beperken tot zo’n 100 euro. Het mag niet te hoog zijn, want dan dreigen te veel mensen af te haken”, klinkt het nog bij het Havencentrum.

Lusten en lasten

“We zijn direct op de kar gesprongen. Beveren heeft de lusten en de lasten van de haven met veel plezier gedragen en we willen die aantrekkingskracht versterken”, zegt Kris Deckers, algemeen directeur van het gemeentelijk onderwijs in Beveren. “Dit past ook in de war on talent. Het is goed dat we mensen kunnen aantrekken voor de haven, maar ook voor het technisch onderwijs, dat steeds belangrijker wordt.”

Een selectie jongeren van het GTI Beveren was alvast erg te spreken over de klassen. “Ik vond het heel interessant”, zegt Niels Van Camp (13), die Algemene Vorming volgt.

“Op de rondleiding kregen we uitleg over de verschillende soorten dokken. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er overdekte dokken zijn. Dat is nodig omdat er ertsen of andere goederen die niet nat mogen worden, omdat dat schadelijk is.”

Ooit wil ik hier wel werken, al weet ik nog niet goed wat. Zelf wil ik iets met informatica gaan doen”, aldus Niels nog.

“Tijdens de rondvaart kregen we opdrachten om foto’s te maken, bijvoorbeeld in kikkerperspectief”, zegt Kato Van Hoye, die Industriële Wetenschappen studeert en later huisarts wil worden. “Een gids legde alles wat we niet kenden goed uit. De foto’s zetten we straks op Instagram.”