Caluweetjes

20 September 2017

Groot aantal oproepen buiten de openingsuren toont nood aan uitbreiding 1712

Sedert maart 2012 is het meldpunt 1712 operationeel. Men kan er terecht met vragen of meldingen over alle vormen van misbruik, geweld en kindermishandeling. Het meldpunt wil ook slachtoffers van historisch misbruik en geweld de weg wijzen naar de nodige hulp en begeleiding.

CD&V minister Vandeurzen kondigde aan dat hij het meldpunt verder wil versterken. Onder meer wordt bekeken hoe de telefonische toegankelijkheid kan worden verhoogd.

“Een goede zaak. Na 5 jaar is het duidelijk dat 1712 goed bekend geraakt is. Een goede bereikbaarheid is daarbij essentieel. Het grote aantal oproepen buiten de openingsuren toont aan dat uitbreiding nodig is” aldus CD&V’ster Katrien Schryvers, “Een antwoord op een parlementaire vraag toonde immers aan dat op een periode van 4 maanden niet minder dan 2000 telefoons gepleegd werden na de openingsuren.”

Momenteel maakt Zorginspectie werk van een evaluatie van het meldpunt 1712 met het oog op een versterking. Onder meer wordt bekeken hoe de toegankelijkheid kan worden verhoogd zowel naar doelgroepen als naar bereikbaarheid telefonisch en via chatfunctie. Vorig jaar al werd de werking uitgebreid met een kindvriendelijke website.