1999 - 2003

Vragen voor Minister van Mobiliteit en Vervoer, Isabelle Durant

19 April 2002

Schriftelijke Vraag over de toenemende vervuiling van de treinstellen

Vraag

De treinstellen van de reeks 800 die de dienst uitmaken op de IR-lijn Essen-Antwerpen-Charleroi-Namen zijn regelmatig zeer vuil langs de buitenzijde. Reizigers klagen daarom deze toestand aan. Het zicht vanuit de trein wordt naar hun ervaring belemmerd door ongereinigde ruiten. Dergelijke toestanden creëren een weinig aantrekkelijk gevoel bij de reizigers en komt zeker het imago van de NMBS niet ten goede.

- In welke mate worden deze treinstellen (reeks 800) gekuist?
- Bestaan daarvoor vaste termijnen?
- Hoe gebeurt de controle op de netheid van de treinen?
- Hoe kunnen treinreizigers opmerkingen over netheid over de treinkenbaar maken aan de NMBS?

Antwoord

De buitenzijde van de treinstellen wordt gereinigd in automatische wasinstallaties. Om een treinstel proper te houden, moet met de huidige ter beschikking staande producten twee tot drie maal per week door de installatie gereden worden. Zulke frequente wasbeurten kunnen slechts gerealiseerd worden door ze te plannen in de materieelomlopen.

De NMBS beschikt over een wasinstallatie in de onderhoudsposten bij volgende stations: Oostende, Gent-Sint-Pieters, Kortrijk, Antwerpen-Schijnpoort, Leuven, Brussel-Zuid, Schaarbeek, Bergen, Châtelet, Aarlen en Liers.

De treinstellen van de reeks 800 worden zeer intensief gebruikt. Bovendien zijn er op de relaties die ze bedienen geen automatische wasinstallaties, en bijgevolg moeten dus bijkomende trajecten worden gepland. Het aantal wasbeurten is dan ook beperkt. Het kan ook gebeuren dat de termijnen overschreden worden wegens omwisselingen van materieel, vertragingen of andere onvoorziene omstandigheden.

Het toezicht op de netheid gebeurt in de onderhoudsposten. Vroeger werden te vuile kasten manueel in de sporenbundel gereinigd. Dergelijke operatie is niet meer toegestaan aangezien de strengere milieunormen voorschrijven dat het spoelwater en het product moeten opgevangen en behandeld worden. Extra wasbeurten van de rijtuigen kan nog enkel in de wasinstallaties, mits de exploitatiediensten beschikken over een vrije reisweg en een treinbestuurder.

Vier maal per jaar (in maart, juli/augustus, oktober en december) wordt de netheid van een 150-tal treinen aan de hand van een uitgebreide checklist gecontroleerd. De metingen omvatten vier aspecten: de buitenkant van de trein, de platforms, de compartimenten (zowel in eerste klas, als in tweede klas) en de toiletten. De volledige en gedetaileerde resultaten van de metingen worden aan de bevoegde diensten van de NMBS bezorgd, die aan de hand van deze gegevens maatregelen neemt om de toestand te verbeteren.

Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om, buiten de metingen om, melding te maken van 'vuile treinen'. Ook hierop nemen de bevoegde diensten zo snel mogelijk de nodige maatregelen.

De reizigers kunnen hun opmerking aangaande netheid van de treinen meedelen aan de treinbegeleider die een document invult en overmaakt aan de bevoegde diensten. Zij kunnen ook schrijven naar de klantendienst van de NMBS die het nodige zal doen.