Vraag
Een van de opties die besproken wordt in de onderhandelingen tussen België en Nederland over de voorlopige heringebruikname van het historisch tracé voor de ijzeren rijn, is de beperking op Nederlands grondgebied van de maximale snelheid tot 40km./u.
In welke mate is de heringebruikname nog economisch rendabel indien een dergelijke maximum-snelheid zou opgelegd worden?
Antwoord
De snelheidsbeperking tot 40 km/uur geldt enkel voor het baanvak Roermond - Duitse grens en enkel in de eerste fase. De toegelaten snelheid tussen Neerpelt en Weert zal 80 km/uur worden. De lengte van het baanvak aan 40 km/uur bedraagt ongeveer 13 km. De tijdelijke snelheidsbeperking doet de rittijd op dit baanvak met iets minder dan 20 minuten toenemen. Vermits de langere rittijd tijdelijk is, de totale rittijd ongeveer 4 uur bedraagt en de materieelomloop niet in het gedrang wordt gebracht, zullen de tijdelijke financiële gevolgen beperkt zijn.
In de laatste fase zal de snelheid 80 km/uur bedragen op het Nederlands grondgebied.