1995 - 1999

Vragen voor Minister van Vervoer, Daerden

26 October 1998

Schriftelijke Vraag over richtlijnen voor aansluitinggevende treinen

Vraag

In het nieuwe uurschema van de NMBS zijn sommige aansluitingstijden erg krap bemeten. Dit zorgt ervoor dat nogal wat treinreizigers de frustrerende ervaring meemaken dat hun aansluitende trein net de deuren sluit op het ogenblik dat zij op het perron komen. Bestaan er richtlijnen over de mate waarin treinen dienen te wachten op reizigers afkomstig van aansluitinggevende treinen ? Mochten deze richtlijnen niet bestaan, bent u dan bereid de NMBS te verzoeken dergelijke richtlijnen in te voeren?

Antwoord

De NMBS streeft in de aansluitingsstations naar optimale overstapverbindingen tussen de diverse treinrelaties, daarbij vooral rekening houdend met de grote reizigersstromen. In de stations voorzien van onderdoorgangen is evenwel slechts sprake van aansluitingen voor zover de reizigers over minstens vier minuten beschikken om zich van het ene perron naar het andere te begeven. Voor aansluitingen tussen treinen die zich aan hetzelfde perron bevinden, volstaan drie minuten. Alhoewel de NMBS in de belangrijkste knoopstations zoveel mogelijk aansluitingen probeert te verzekeren is het door het dicht verknoopt spoorwegnet evenwel niet mogelijk alle treinen onderling in aansluiting te stellen. Per station wordt dan ook een lijst opgesteld met bijzondere wachttijden t.t.z. de maximum toegelaten wachttijden die aan treinen mogen toegekend worden om eventueel nog aansluiting te kunnen opnemen van in vertraging zijnde treinen. Door het beperken van de duur van de bijzondere wachttijden kan het tijdsverlies in principe ingelopen worden op de verdere reisweg door rijtijdreserve die normaal op ieder traject voorzien is. Aanbevolen treinen (bijvoorbeeld internationale treinen, piekuurtreinen met een grote bezetting, treinen die binnen een periode van ongeveer 15 minuten reeds gevolgd worden door een andere trein met dezelfde stilstand en of bestemming) wachten evenwel niet op aansluiting. In de Brusselse stations, waar omwille van de te drukke treinopvolging de treinen slechts een minimum oponthoud aan de perrons mogen hebben, wacht enkel de laatste trein van de dag.