In de pers

24 February 2016

Het Nieuwsblad: Gemeenten spannen samen tegen komst meer baanwinkels langs N70

Grote baanwinkels langs steenwegen houden mensen weg van de winkelgebieden in het centrum. De provincies willen dit probleem aanpakken en starten een project langs de N70. De gemeenten maken samen een beleidsplan voor een goed evenwicht.

De grote en snelle toename van baanwinkels aan de Vlaamse steenwegen is vaak nadelig voor kernwinkelgebieden in die gemeenten. Daarom starten de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams Brabant een samenwerking om deze problematiek aan te pakken.

“Er zijn twee testcases, waaronder het baanlint N70 tussen Gent en Antwerpen”, zegt Oost-Vlaams gedeputeerde Geert Versnick (Open VLD). “In Beveren is de problematiek duidelijk merkbaar: grote winkels langs de steenweg, met veel parkeerplaats, houden de mensen weg uit het centrum. In Vlaanderen steeg tussen 2008 en 2014 het aantal vierkante meters winkelvloeroppervlakte in winkelgebieden met grote baanconcentraties en shoppingcenters met 170 procent. Maar de leegstand in de kernen nam toe met 69,5 procent. Steeds meer supermarkten en modewinkels verplaatsen zich naar de rand, en zetten de winkelkernen nog meer onder druk.”

De winkelgebieden in gemeenten hebben het sowieso vaak al niet gemakkelijk. “De panden zijn dikwijls oud en klein”, vervolgt Versnick. “Er zijn weinig uitbreidingsmogelijkheden en parkeren is er niet goedkoop. Ook de opkomst van de e-commerce zal de situatie niet verbeteren.”

Het nieuwe project 'Baanwinkels en gemeenten op één lijn' zoekt nu een evenwicht tussen de baanwinkels en de detailhandel in de kernen. “De acht gemeenten aan de N70 moeten onderling ook samenwerken”, zegt gedeputeerde van provincie Antwerpen Ludwig Caluwé (CD&V). “We zullen nu beginnen met een gemeenschappelijke visie op te maken. We moeten ook een protocol opstellen met de vastgoed- en retailsector, zodat er niet te veel baanwinkels kunnen bij komen. Als het project rond de N70 aanslaat, kunnen we dat uitbreiden naar heel Vlaanderen.”

Het beleidsplan moet binnen twee jaar klaar zijn. De gemeente Beveren heeft er alvast een goed oog in. “We hebben nu niet overdreven veel leegstand, maar we willen niet dat er een zoveelste baanwinkel komt die hetzelfde zal aanbieden”, zegt consulent lokale economie Wim Van Gerwen. “Die gevolgen kunnen desastreus zijn.”

Schepen voor Lokale Economie Filip Kegels (N-VA) deelt die mening. “In 2013 hebben wij er resoluut gekozen voor om het kernwinkelgebied te steunen, en we doen zware investeringen”, aldus Kegels. “We zijn trouwens met de gemeente zelf al bezig met het opstarten van een plan om te bekijken waar die baanwinkels nog kunnen komen. Ze mogen geen rechtstreekse concurrentie zijn van het kernwinkelgebied.”

PIETER VAN VAERENBERGH