2004 - 2009

Vragen voor Vlaams Minister van minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, Katleen Van Brempt

20 May 2000

Schriftelijke vraag over het meten van files op Vlaamse wegen.

Vraag

Het gebeurt niet zelden dat men in een verkeersfile staat, de radio op, en men vaststelt dat de verkeersinfo op de radio onjuiste informatie geeft over de file waar men zelf in staat. Het verschil kan slaan op plaats vanaf waar de file staat, de duur, enz. Soms is de file toch reeds verdwenen, vaak is het erger dan gemeld (en loopt de informatie daar dus eveneens achter).
Van groot belang is accurate, snelle en juiste info. Hier is de laatste jaren merkelijke verbetering vastgesteld, maar het kan zeker nog preciezer.

In Nederland werden files tot nu toe handmatig verwerkt. Kleine files werden weggelaten.
Om de discrepantie tussen de feitelijke toestand en de gerapporteerde toestand zoveel mogelijk weg te werken, wordt daar nu overgeschakeld op een geautomatiseerd meetsysteem.
Het nieuwe systeem zal alle files doorgeven ook de kleinere, en geeft in reële tijd ook de evoluties ervan (afname of aangroei van de file). Ook de files van minder dan één kilometer komen in de statistieken. Het nieuwe systeem zal oog hebben voor nog een ander belangrijk aspect ; de duur in minuten om door de file te komen. Het systeem gaat uit van detectielussen in het wegdek.

In het buitenland worden nog andere systemen ontwikkeld, gebaseerd op GPS.

Naar verwachting zal het aantal files in Nederland nu met een factor vier tot vijf verhogen, de filezwaarte met 7%. Deze aanpak roept evident een aantal vragen op naar de aanpak en rapportering op onze dichtgeslibde Vlaamse wegen.

1. Hoe worden in Vlaanderen vandaag de dag de files gemeten?
- Indien automatisch: waarop wordt dit dan gebaseerd? Wie geeft de gegevens hiervoor door? Met welke frequentie en hoe worden deze verwerkt?

2. Indien deze metingen niet automatisch gebeuren, overweegt de minister dan de overstap te maken naar een geautomatiseerd meetsysteem zoals in Nederland ?

3. Is het meetsysteem dat we in Vlaanderen gebruiken 'Europees gevalideerd' ?

4. Zijn er andere technische mogelijkheden (of in onderzoek) om tot een exacte filemeting te komen ?

5. Kan de informatie en communicatie hierover nog verder worden verbeterd ?