1999 - 2004

Vragen voor minister van Mobiliteit, Openbare werken en Energie, Gilbert Bossuyt

1 July 2003

Vraag om uitleg over het nieuwe Duitse tolsysteem voor vrachtwagens van meer dan 12 ton.

Vraag

De heer Ludwig Caluwé : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, vanaf eind augustus zal in Duitsland een nieuw satellietgestuurd tolsysteem in werking treden voor voertuigen van meer dan 12 ton. Ook wij denken af en toe aan de invoering van tol. In de Liefkenshoektunnel moet die reeds worden betaald, en sommigen denken eraan om het hele Masterplan Antwerpen te financieren via een tolheffing aan de Oosterweeltunnel.

Mijnheer de minister, hebt u onderzocht wat de mogelijke gevolgen zijn voor het verkeer in Vlaanderen van de invoering van de tol in Duitsland ? Bestaat er een risico op sluipverkeer omdat de chauffeurs zo snel mogelijk Nederlandse en Vlaamse wegen zullen willen bereiken ? Gaat u na of het Duitse systeem ook in Vlaanderen kan worden ingezet als alternatief voor de tolheffing aan de Oosterweel- en eventueel ook aan de Liefkenshoektunnel ?

Minister Gilbert Bossuyt : Mevrouw de voorzitter, dames en heren, ik wil vooraf duidelijk stellen dat er vanaf 31 augustus 2003 in Duitsland een systeem van kilometerheffing is voor voertuigen van meer dan 12 ton. Het nieuwe systeem vervangt het Eurovignet dat in wezen een gebruiksrecht is.

Het is momenteel moeilijk in te schatten wat de invoering van de 'Lkw-Maut' op de Duitse autosnelwegen voor Vlaanderen zal betekenen. Duitsland verwacht een lichte verschuiving van enkele percenten van het goederenvervoer over de weg naar de binnenvaart en het spoor. Er bestaat echter nog zekerheid over of het vrachtvervoer over de weg zal verschuiven van de autosnelwegen naar de overige wegen. Men zou kunnen veronderstellen dat een deel van het Nederlandse en Belgische vrachtverkeer zal proberen om zolang mogelijk Nederlandse, Belgische en Franse wegen - voor zover deze laatste tolvrij zijn - te gebruiken vooraleer Duitsland binnen te rijden. Dit is voor transporteurs echter alleen zinvol indien dit niet leidt tot nodeloos lange omwegen en extra kosten. De omrijtijd kan eventueel nog vermeerderd worden met extra filetijd.

Omgekeerd lijkt het me logisch dat het Duitse vrachtvervoer naar Frankrijk zoveel mogelijk de regio's zal proberen te vermijden waar het Euro- Decaluwe vignet van toepassing is. Bij gebrek aan onder andere een voldoende gedetailleerd inzicht in de goederenstromen op Europees vlak - een probleem waar overigens aan wordt gewerkt - is het voorbarig hierover uitspraken te doen. Het spreekt vanzelf dat de situatie nauwgezet zal worden gevolgd.

Het is mij niet helemaal duidelijk of u met uw vraag doelt op de invoering van een gebruiksheffing naar Duits voorbeeld op alle Vlaamse wegen, dan wel over het gebruik van de in Duitsland aangewende satelliettechniek aan de Antwerpse oeververbindingen.

Het Duitse systeem van kilometerheffing is een gebruikersheffing die onderscheiden moet worden van een tolheffing voor het gebruik van individuele tunnels, bruggen of bergpassen. Het gelijktijdig heffen van gebruiksrechten en van tolgelden is volgens een Europese richtlijn mogelijk voor het gebruik van bruggen, tunnels en bergpassen die deel uitmaken van wegennetten waarop gebruiksrechten worden geheven. Het algemeen gezamenlijk hanteren van tolgelden en gebruiksrechten is dit echter niet. De invoering van het Duitse systeem van kilometerheffing moet derhalve worden beschouwd als een alternatief voor het Eurovignet en niet als een alternatief voor de tolheffing ter hoogte van de Liefkenshoektunnel of de Oosterweelverbinding. Deze tolheffing moet hoe dan ook behouden blijven voor de financiering van de infrastructuurprojecten. De evaluatie van het Eurovignet versus de kilometerheffing heeft dan ook geen enkele invloed op de financiering van het Masterplan Antwerpen. Het spreekt voor zich dat de invoering en de resultaten van het Duitse systeem worden gevolgd.

De heer Ludwig Caluwé : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw duidelijk antwoord. Ik betreur dat eerst moet worden nagegaan wat er gebeurt, vooraleer er maatregelen worden genomen.

Minister Gilbert Bossuyt : Ter ere van de mensen die ermee bezig zijn, wil ik beklemtonen dat de problematiek van zeer nabij wordt gevolgd. Het zal u niet ontgaan zijn dat er momenteel erg belangrijke infrastructuurwerken worden uitgevoerd en dat er nog gepland zijn, zeker rond de belangrijkste centra.We moeten dubbel voorzichtig zijn omdat ons land niet zo groot is. Het ergste zou zijn dat we beginnen te improviseren. We zullen dit aandachtig opvolgen. Een aantal definitieve beslissingen inzake de infrastructuurwerken zijn nog niet genomen. Dat zal op het juiste ogenblik gebeuren en dan is deze problematiek actueel. De voorzitter : Het incident is gesloten.