1999 - 2004

Vragen voor minister van Mobiliteit, Openbare werken en Energie, Gilbert Bossuyt

30 March 2004

Vraag om uitleg over de minder-hindermaatregelen voor de werken aan de Antwerpse Ring, meer specifiek over de bereikbaarheid van het Sportpaleis en de parkeermogelijkheden in de omgeving.

Vraag

De heer Ludwig Caluwé : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega’s, hoewel de zomermaanden traditioneel rustige maanden zijn voor de activiteiten in het Sportpaleis, zijn nu al een aantal evenementen gepland die zullen plaatsvinden tijdens de onderhoudswerkzaamheden van de ring en die heel wat mobiliteit zullen genereren. In september zijn er bijvoorbeeld de Studio 54-avonden, en in oktober start de Night of The Proms opnieuw met een hele reeks concerten. Ongetwijfeld wordt de agenda de komende maanden verder aangevuld.

De succesvolle uitbating van het Sportpaleis sinds 1997 creëert nu reeds een mobiliteitsinfarct in de wijde omgeving telkens als er een activiteit plaatsvindt. Het management van het Sportpaleis is zich hier ten volle van bewust en zoekt actief mee naar oplossingen. Hoewel de bezoekers van het Sportpaleis over het algemeen weinig hinder ervaren van de mobiliteit, kunnen we niet om de vaststelling heen dat evenementen nu reeds haast elke keer voor files zorgen aan de afrit op de Antwerpse ring richting Nederland. Bovendien is er heel wat overlast van wagens op zoek naar een parkeerplaats in de woonomgeving van het Sportpaleis. Volgens berekeningen van het management is er een tekort van ruim 1.600 parkeerplaatsen.

Ook de alternatieven worden reeds druk gebruikt. Op twee jaar tijd is het gebruik van het openbaar vervoer naar het Sportpaleis verdubbeld, in die mate dat De Lijn voor het metrovervoer aan haar maximale capaciteit zou zitten en uitbreiding via dat transportmiddel niet voor de hand ligt. De kwaliteit zou eronder lijden omwille van te lange wachttijden. Dit is zo, nog zonder dat werken aan de ring bezig zijn.

Wellicht kan De Lijn nog extra bezoekers vervoeren naar het Sportpaleis, bijvoorbeeld vanaf Melsele, waardoor bezoekers uit Oost- en West-Vlaanderen de Antwerpse ring en alternatieve wegen niet hoeven te gebruiken. Het management zoekt actief naar oplossingen voor de parkeerdruk. Het Sportpaleis stelt voor om de parking Ten Eeckhove te optimaliseren, en een parkeerterrein aan te leggen ter hoogte van de Carettestraat en op de terreinen van Vamo Mills. Bovendien wil het Sportpaleis investeren in dynamische parkeeraanduidingen. Dit stuit op een veto van de politie, omdat het niet hetzelfde, maar een duurder systeem is dan in het stadscentrum wordt gebruikt.

De ligging van het terrein aan de Carrettestraat lijkt niet geschikt voor parkeerdoeleinden en valt moeilijk in te passen in de mobiliteitsplannen voor de omgeving. De terreinen van Vamo Mills zijn industriegrond in eigendom van de Dienst voor de Scheepvaart, in het kader van de toekomstige verbreding van het Albertkanaal. De bestaande parking Ten Eeckhove is eigendom van het Vlaams Gewest, en wordt beheerd door De Lijn. Tijdens de werken aan de ring zou deze parking opgeofferd worden als werkzone, waardoor die voor de duur van de werken, minstens gedeeltelijk, onbeschikbaar zal zijn.

Ook de stad Antwerpen heeft, bij monde van de bevoegde schepen, het signaal gegeven dat ze iets wil doen aan de parkeerdruk in de omgeving. Er werd aangekondigd dat de stad bij manifestaties de woonstraten wil afsluiten voor parkingzoekers.

Mijn vragen gaan zowel over de structurele mobiliteitsoverlast als over de bereikbaarheid van het Sportpaleis tijdens de werken aan de ring. Het is duidelijk dat alle denksporen in verband met open afrittencomplexen invloed zullen hebben op de bereikbaarheid van het Sportpaleis. Ook de onduidelijkheden over de toekomstige rol van de bruggen over het Albertkanaal maken het moeilijk om een totale mobiliteitsvisie voor de omgeving van het Sportpaleis te ontwikkelen. Mijnheer de minister, wordt er, bijvoorbeeld met de provincie, de stad, de districten en het management van het Sportpaleis, gewerkt aan een mobiliteitsplan om de bereikbaarheid van het Sportpaleis te garanderen met een minimum aan overlast ?

Bij twee van de genoemde parkings is het Vlaams Gewest betrokken partij. Bestaat de mogelijkheid om het door De Lijn beheerde parkeerterrein van Ten Eeckhove structureel ter beschikking te stellen van het Sportpaleis ? Nu gebeurt dit ad hoc. De Dienst voor de Scheepvaart heeft te kennen gegeven dat onder bepaalde voorwaarden een parking op de terreinen van Vamo Mills mogelijk is. Dit strookt echter niet met de inkleuring op het gewestplan. Mijnheer de minister, is dit nog een mogelijkheid ?

Uit onderzoek bij de bezoekers van het Sportpaleis blijkt dat er weinig klachten zijn over de mobiliteit. De bezoekers zijn er zich, terecht, van bewust dat het normaal is om even in de file te staan als 15.000 mensen op een bepaald uur ter plaatse moeten geraken. De gebruikers van de ring en de wegen in de omgeving van het Sportpaleis ervaren meer hinder. De drukte leidt tot verkeersonveilige situaties. De files aan de afrit staan bovendien vaak ook op de pechstrook. Mijnheer de minister, wordt bij de herinrichting van de ring rekening gehouden met de piekdrukte bij manifestaties in het Sportpaleis ? Op welke manier en met welke maatregelen ?

De Lijn lijkt voor de premetro aan haar maximumcapaciteit te zitten. Klopt dit ? Kunnen er nog extra trams ingelegd worden bij manifestaties in het Sportpaleis ? Behoren extra bussen, die een verbinding maken met parkings op een grotere afstand, tot de mogelijkheden ? Werd dit onderzocht ?

De situatie is uiteraard nog meer urgent tijdens de werken aan de ring. Hoewel de werken gebeuren tijdens het laagseizoen van de activiteiten van het Sportpaleis, zullen er toch manifestaties plaatsvinden. Mijnheer de minister, hoe kan worden gegarandeerd dat de bezoekers van deze manifestaties het Sportpaleis kunnen bereiken ? Werd hiermee rekening gehouden bij de minder-hindermaatregelen ? Wordt hierbij gedacht aan extra verbindingen via de premetro en de bussen van De Lijn ? De afrit aan het Sportpaleis zal, net als de andere open afritten, worden afgesloten tijdens de werken. Hoe zal het autoverkeer toch aan het Sportpaleis kunnen geraken ? Worden hiervoor alternatieve routes voorgesteld ? Zo ja, welke ?

Minister Gilbert Bossuyt : Mevrouw de voorzitter, collega’s, in de ontwerpen van het Masterplan Antwerpen – de aanpassing aan de Singel, de aanleg van de Oosterweelverbinding, de aanpassing van de bruggen over het Albertkanaal, enzovoort – wordt uiteraard grote aandacht besteed aan de bereikbaarheid van het Sportpaleis en de wijk errond. Het Vlaams Gewest neemt het aspect van de bereikbaarheid integraal mee in de studie over deze projecten.

De heraanleg van de R1 verandert niets aan de huidige inrichting. Mogelijke ingrepen om het Sportpaleis beter bereikbaar te maken zijn dus niet gebonden aan de heraanleg van de ring. Nu reeds worden alternatieve wegen naar het Sportpaleis aangegeven met behulp van variabele signalisatie. Dit zal ook tijdens de werken het geval zijn.

Het Vlaams Gewest heeft zeer weinig gronden ter beschikking om de renovatiewerken van de ring uit te voeren. Voor zowat alle sites rond de ring, zelfs op bepaalde taluds, zijn er problemen om ze bruikbaar te maken voor activiteiten voor de renovatie van de R1. Alle mogelijke restricties door de wetgeving inzake ruimtelijke ordening en milieu en natuur verhinderen dit gebruik. Het is niet aangewezen om deze activiteiten uit te voeren op plaatsen die verder verwijderd zijn van de ring, want dit genereert bijkomende trafieken en zorgt voor leveringsproblemen op de werf, zodat de termijn van de werken ontoelaatbaar kan uitlopen. Het Vlaams Gewest heeft er dus voor gekozen om de parking Ten Eeckhove te gebruiken tijdens de werken aan de ring, temeer omdat het Vlaams Gewest eigenaar is van deze parking.

De Lijn zal door de aankoop van nieuw materieel bijkomende mogelijkheden kunnen aanbieden voor het Sportpaleis. Nu reeds wordt 18 percent van de bezoekers van het Sportpaleis met het openbaar vervoer vervoerd. Gebruik maken van de overstapparkings op Linkeroever en van de parkings die in het kader van het minder-hinderprogramma worden aangelegd, kan hierbij helpen. Momenteel wordt overleg gepleegd tussen het Sportpaleis en De Lijn, om de bereikbaarheid van het Sportpaleis met het openbaar vervoer nog verder te verbeteren.

Zoals voor veel andere bedrijven, worden door de Mobiliteitscentrale en het minder-hinderbureu ook voor het Sportpaleis ‘bereikbaarheidsgidsen’ gemaakt. Het Sportpaleis kan deze gidsen gebruiken om haar klanten tijdens de werken aan de ring in te lichten over de mogelijkheden om het Sportpaleis te bereiken via alternatieve routes en met het openbaar vervoer. Ook de bereikbaarheidsmanager zal in de nabije toekomst nog initiatieven nemen om voor specifieke evenementen goede afspraken te maken met het Sportpaleis.

We doen het mogelijke. Mijnheer Caluwé, de problematiek die u naar voren brengt, doet zich ook voor bij andere bedrijven.

De heer Ludwig Caluwé : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord, maar ik vind het weinig concreet. De vragen over de specifieke problematiek van het Sportpaleis worden niet direct behandeld, alhoewel die toch afwijkt van het gewone woon-werkverkeer en de problemen voor klanten en leveranciers van een normaal bedrijf. Het gaat hier over verplaatsingen op piekmomenten.

Er moeten minstens busverbindingen komen van de extra parkings naar het Sportpaleis. Dit moet ook gecommuniceerd worden, zodat er bij grote manifestaties gebruik van kan worden gemaakt.