1999 - 2004

12 June 2003

Voorstel van resolutie van de heren Caluwé, Decaluwe en Van Rompuy betreffende het Investeringsplan 2001-2012 van de NMBS

Gelet op:

- het feit dat het Mobiliteitsbeleid een Vlaamse bevoegdheid is;

- het Mobiliteitsplan Vlaanderen;

- het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen;

- het feit dat de spoorwegen een belangrijke schakel vormen in het mobiliteitsbeleid van de gewesten;

- het feit dat de gewesten het beleid inzake spoorwegen mee moeten kunnen bepalen om een integraal mobiliteitsbeleid te kunnen voeren;

- de moties over de rol van de gewesten in het spoorbeleid die reeds door het Vlaams Parlement zijn goedgekeurd op 12 januari 2000, op 14 november 2000 en op 14 maart 2001;

- de resolutie over het investeringsprogramma 2001-2012 van de NMBS die door het Vlaams Parlement werd goedgekeurd op 20 juni 2001;

- de hoorzittingen en de besprekingen over en de goedkeuring van het ontwerp van decreet houdende goedkeuring van het samenwerkingsakkoord tussen de Staat, het Vlaams Gewest, het Waals Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest met betrekking tot het meerjaren-investeringsplan voor 2001-2012 van de NMBS;

- het voorliggende ondernemingsplan van de gedelegeerd bestuurder van de NMBS "Move 2007" en de gevolgen hiervan voor het investeringsplan 2001-2012;

- de engagementen van de Vlaamse regering met betrekking tot de pré-financiering van studiewerk voor NMBS-investeringsprojecten (diabolo naar luchthaven Zaventem en Tweede Spoorontsluiting van de haven van Antwerpen);

- de doelstellingen van het Vlaams regeerakkoord met betrekking tot het mobiliteitsbeleid en de doelstellingen zoals geformuleerd in het ontwerp Vlaams Mobiliteitsplan;

- het samenwerkingsakkoord tussen de gewesten en de Federale regering omtrent het investeringsplan 2001-2012 van de NMBS, met inbegrip van de afspraken die in de bijlagen werden gemaakt;

- gelet op het ontwerp samenwerkingsakkoord met betrekking tot het Gewestelijk Expressnet rond Brussel;

Overwegende dat :

- het investeringsplan van de NMBS 2001-2012 voor 17,7 miljard € investeringen voorzag, waarvoor de NMBS zelf 4,3 miljard € moest vrijmaken;

- de NMBS dit onmogelijk kan waarmaken, zonder zich nog verder in diepe schulden te werken;

- de gedelegeerd bestuurder van de NMBS omwille van financiële onzekerheid, voorstelt om het investeringsprogramma tot 2007 in te krimpen met zo'n miljard €;

- hierdoor voor de Antwerpse en Vlaamse economie en mobiliteit essentiële spoorprojecten worden uitgesteld en/of afgesteld; het gaat onder andere om de diabolo die een rechtstreekse spoorontsluiting van het noorden met de luchthaven van Zaventem mogelijk maakt, het Gewestelijk Expressnet rond Brussel, de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven, de Liefkenshoekspoortunnel en de reactivering van de IJzeren Rijn;

- de mobiliteitsknoop rond Antwerpen nu reeds verstikkend werkt voor de hele Vlaamse economie;

- de geplande en nu uitgestelde spoorprojecten een essentieel onderdeel vormen van het Masterplan voor de Antwerpse mobiliteit;

- de verder uitbouw van de Antwerpse haven op Linkeroever, met het Deurganckdok, voor een extra goederenstroom zal zorgen, extra mobiliteit die de capaciteitsgrenzen van de bestaande infrastructuur ver overschrijden, waardoor extra capaciteit met nieuwe infrastructuur onontbeerlijk is;

Vraagt aan de Vlaamse regering om bij de federale regeringsonderhandelaars :

- krachtig te protesteren tegen het uitstel/afstel van de voor de Vlaamse economie noodzakelijke spoorinvesteringen;

- minimaal een onverkorte uitvoering van het samenwerkingsakkoord over het investeringsplan van de NMBS 2001-2012 te eisen;

- onverkort de opmaak van de reeds afgesproken objectieve behoeftenanalyse te eisen, ter vervanging van de arbitraire 60/40-verdeling en in uitvoering van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en het Mobiliteitsplan Vlaanderen;


Vraagt aan de Vlaamse regering om bij de federale regeringsonderhandelaars aan te dringen om :

- in overeenstemming en ter vervollediging van het mobiliteitsbeleid van het Vlaams gewest een kader te ontwikkelen met betrekking tot :

- een geobjectiveerd aanbod en netmanagement inzake personenvervoer;

- een nieuwe klantvriendelijke tariefstructuur te ontwikkelen die een integratie van de tarieven met de gewestelijke openbaar vervoermaatschappijen mogelijk maakt, concurrentiel ten opzichte van het autoverkeer;

- de gewesten effectief medezeggenschap te geven bij het beheer van de infrastructuur en de exploitatie van de NMBS

- alle mogelijkheden te onderzoeken inzake regionalisering van de NMBS, gekoppeld aan een overeenkomstige overdracht van middelen.

- meer mogelijkheden te creëren inzake préfinanciering omtrent de uitvoering van werken, voorzien in het investeringsplan, waarbij ook een duidelijke en wettelijke rechtszekerheid aan de gewesten wordt geboden;

- meer mogelijkheden te creëren inzake co-financiering omtrent de voorbereidende studies van de werken, voorzien in het NMBS-investeringsplan en het mobiliteitsplan Vlaanderen;

- minimaal de uitvoering van de meest noodzakelijke investeringen aan te vatten in de periode 2003-2007, met name :

- de tweede spoortunnel in de haven van Antwerpen;

- de tweede havenontsluiting;

- de Yzeren Rijn;

- het gewestelijk Expressnet rond Brussel;

- de aanleg van de ontsluiting van Zaventem, de zogenaamde diabolo;

- te eisen dat de NMBS over voldoende middelen kan beschikken om deze investeringen te realiseren en om haar aanbod inzake personenvervoer en de kwaliteit ervan minimaal in stand te houden en te verhogen;

- een nota in te brengen in de federale regeringsonderhandelingen, die het belang en de noodzaak van deze resolutie verwoordt.