1999 - 2004

Vragen voor minister van Mobiliteit, Openbare werken en Energie, Stevaert

7 May 2002

Schriftelijke Vraag over het fileprobleem aan de Scheldebrug Bornem-Temse

Vraag

De gemeentebesturen van Bornem en Temse, hebben in een motie aan U hun nood geklaagd over de problemen die zich dagelijks stellen aan de Scheldebrug. Zij dringen aan opdat er spoedig een oplossing zou gevonden worden voor het immense fileprobleem dat zich dagelijks stelt, zowel richting Willebroek, als richting Temse. Tevens legt de CO2-uitstoot van de wachtende auto's een zware hypotheek op de leefomgeving van Klein-Brabant en Waasland. De N16 was bedoeld als verbindingsweg tussen de industriële ontwikkelingspolen Sint-Niklaas, Temse, Bornem, Puurs en Willebroek. Deze vlotte verbinding kan op dit ogenblik bijna niet meer gegarandeerd worden. De bedrijfswereld en de gemeentebesturen zijn hierover meer dan bekommerd. Zij wensen geen autosnelweg, maar wel een weg met vlot verkeer tussen de industriezone van de N16.

Hoe luidt uw reactie op deze motie?
AntwoordDe doorstromingsproblemen ter hoogte van de Scheldebrug zijn goed gekend bij de bevoegde diensten.Dergelijke problemen moeten benaderd worden vanuit een gecoördineerde en multidisciplinaire aanpak op lokaal, regionaal en Vlaams niveau en met aandacht voor diverse aspecten zoals mobiliteit, stedenbouw, milieu, verkeersveiligheid en -afwikkeling, enz. Pas nadat vanuit die methode en in overleg met alle betrokken actoren een coherente visie is ontwikkeld, kunnen voorstellen worden geformuleerd voor infrastructurele maatregelen. In dit verband dient gesteld te worden dat de verkeersproblematiek ter hoogte van Temse geen losstaand gegeven is en verbonden is met de verkeersdoorstroming ter hoogte van de ring rond Antwerpen. Ik heb dit reeds meermaals gesteld.Begin 2002 werd de studie voor het opmaken van een streefbeeld voor de N16 tussen Mechelen en Sint-Niklaas aangevat. Dit wegvak werd in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen bindend geselecteerd als primaire weg I, dit is een weg met als hoofdfunctie verbinden op Vlaams niveau en als aanvullende functie verzamelen op Vlaams niveau. De studieopdracht heeft tot doel de gewestweg N16 met bovenlokale of regionale verbindingsfunctie te bestuderen en in te passen in zijn ruimtelijke omgeving en vervolgens een geïntegreerd concept (streefbeeld) uit te werken van duurzame mobiliteit over het bedoelde traject van de gewestweg. Hierbij staat de bevordering van een multimodale en verkeersveilige verbindingsfunctie centraal. Concreet betekent dit het verminderen van het aantal potentiële conflictpunten, het beveiligen van de potentiële conflictpunten en het bereiken van de beoogde doorstroming voor primaire wegen type I.Tegen het einde van dit jaar wordt verwacht dat het eindverslag van deze studie zal worden voorgelegd, waarna de nodige maatregelen geprogrammeerd kunnen worden.