1999 - 2003

Vragen voor Minister van Mobiliteit en Vervoer, Isabelle Durant

1 September 1999

Schriftelijke Vraag over een stopplaats te Essen voor de internationale trein Amsterdam-Brussel

Vraag

Met ingang van de winterdienstregeling op 26 september zal de internationale trein Amsterdam-Brussel niet langer een stopplaats hebben in Antwerpen-Centraal, maar enkel te Antwerpen-Berchem.

Van verschillende zijden werd reeds bij de NMBS aangedrongen om ter vervanging van de afgeschafte stopplaats Antwerpen-Centraal een stopplaats te Essen te voorzien. Tot op heden wenst de NMBS op deze vragen echter niet in te gaan. Het lijkt mij echter passend dat de minister bij de NMBS toch zou aandringen om deze ingreep door te voeren. In het kader van de verbetering van de mobiliteit biedt dit immers niets dan voordelen.

Momenteel wordt de verbinding met Nederland vanuit het noorden van Antwerpen enkel gewaarborgd door de L-verbinding Berchem-Roosendaal die er kwam ter vervanging van de IR-verbinding Namen-Roosendaal die sinds begin van dit jaar beperkt wordt tot Essen. De L-verbinding biedt echter geen goede aansluitingstijden te Roosendaal op de diverse bestemmingen van het Nederlandse net. Door bijkomend een verbinding te voorzien via de Benelux-trein zouden deze mogelijkheden merkelijk verbeterd worden.

In het huidige tijdschema zou de Benelux-trein te Essen goed aansluiten op de IR Essen-Namen. Dit zou een dubbel voordeel bieden. Enerzijds zouden reizigers uit Nederland die naar Antwerpen-Centraal willen, reeds te Essen kunnen overstappen en niet moeten wachten tot Berchem, waardoor ook het overbelaste station Berchem wat kan ontlast worden. Anderzijds zouden in omgekeerde richting reizigers uit Antwerpen-Centraal, Ekeren, Kapellen, Heide en Kalmthout te Essen kunnen overstappen op de Benelux-trein waardoor zij een vlotte verbinding zouden hebben met de voornaamste Nederlandse bestemmingen.

Tenslotte zouden de reizigers uit Essen dankzij deze ingreep opnieuw sneller verbonden worden met Antwerpen. Door de invoering van de stopplaatsen Kalmthout, Heide, Kapellen en Ekeren is de mobiliteit vanuit deze gemeenten in belangrijke mate verbeterd. Voor Essen leidde dit echter tot een verhoging van de reistijd vanuit Essen naar Antwerpen met 50 %, wat ongetwijfeld reizigersverlies opgeleverd heeft.

Volgens onze informatie moet deze extra stopplaats te Essen enkel voor kennisgeving gemeld worden aan de Nederlandse Spoorwegen (NS). De maatregel vraagt bijgevolg geen langdurige onderhandelingen en kan, ons inziens, vanaf 26 september in voege treden.

Mag ik u vragen of de NMBS bereid is om dit voorstel uit te voeren en zo niet, wat de redenen hiervoor zijn ?

Antwoord

Vermits de Benelux-trein rijdt in grensoverschrijdend verkeer met gemeenschappelijke klanten van NS en NMBS en met materieel dat gedeeltelijk toebehoort aan NS (rijtuigen) en aan NMBS (lokomotieven), is het niet mogelijk eenzijdig over deze trein te beslissen en enkel voor kennisgeving aan NS te melden.

Rekening houdend met de volledige planning die moet gerespecteerd worden bij wijziging van de treindienst en de publicatie op internationaal vlak van de dienstregelingen van grensoverschrijdende treinen, is het bovendien niet meer mogelijk vanaf 26 september 1999 dergelijke wijziging door te voeren.

Er dient eveneens rekening gehouden te worden met de noodzaak om voor de Benelux-trein een gepast rijpad op beide spoorwegnetten van Amsterdam tot Brussel te vinden. Met de voorziene dienstregeling vanaf 26 september 1999, rijden de Benelux-treinen nog alleen tijdens de weekends via Antwerpen-Centraal. Op weekdagen wordt alleen via Antwerpen-Berchem gereden, omwille van de beperkte spoorcapaciteit van het station Antwerpen-Centraal.

Met aankomst te Brussel-Zuid tijdens de week op het uur en 15' en vertrek op het uur en 45' is er juist voldoende tijd om een correcte kering te kunnen realiseren. Het inlassen van een bijkomende stop in Essen zou desgevallend aanleiding zijn tot een latere aankomst en een vroeger vertrek in Brussel-Zuid, wat niet kan.