1999 - 2003

Vragen voor Minister van Mobiliteit en Vervoer, Isabelle Durant

16 April 2002

Schriftelijke Vraag over de te lange wachttijden voor de slagbomen van de zes spoorwegovergangen te Kalmthout

Vraag

Bewoners in de omgeving van spoorlijn 12 (Antwerpen-Essen-Roosendaal) in de gemeente Kalmthout klagen over de (te) lange wachttijden voor de slagbomen van de zes spoorwegovergangen.

Naar verluidt bestond dit probleem vroeger niet en zou dit euvel zich sinds enkele maanden voordoen. Soms zijn de overwegen langere tijd gesloten zonder dat een trein passeert. Gevolg is dat voetgangers, fietsers en voertuigen zonder begeleiding de gesloten overwegen oversteken. Weinigen beseffen wellicht welk gevaar dit kan betekenen.1. Is de NMBS op de hoogte van problemen over te lange wachttijden voor gesloten spoorwegovergangen in de gemeente Kalmthout?2. Zijn de lange wachttijden het gevolg van recente technische ingrepen in het systeem van het automatisch sluiten van de slagbomen?3. Worden de wachttijden voor een gesloten overweg opgemeten na technische ingrepen en vergeleken met eventuele vroegere opmetingen?4. Zijn er oplossingen in zicht voor de gemelde problemen bij de spoorwegovergangen in Kalmthout?
Antwoord1. De NMBS ontving recent via de ombudsdienst van de NMBS een schrijven van één der onmwonenden van overweg nr. 37 aan de Kijkuitstraat, waarin deze meldde dat die overweg naar zijn gevoelens geregeld te lang gesloten blijft. Verder heeft de NMBS geen weet van klachten in dat verband.2. In juli 2001 is de seininrichting op het baanvak Kapellen-Kalmthout vernieuwd en aangepast aan de modernste opvattingen. Om veiligheidsredenen worden de overweg-installaties zo opgebouwd dat ze bij de minste twijfel de overweg sluiten, en dat is wel meermaals gebeurd: de NMBS weet dat sinds juli 2001 enkele storingen opgetreden zijn waarbij het sluitingsmechanisme veiligheidshalve overwegen gesloten heeft.Het betreft 'kinderziekten', die de NMBS intussen grotendeels heeft kunnen verhelpen.3. en 4. Permanent worden de betreffende overwegen bewaakt door een mechanisme dat bij een onafgebroken sluiting van meer dan ongeveer 10 minuten een alarm geeft waarna de technische dienst geroepen wordt. Zo zijn de bevoegde diensten van de NMBS op de hoogte gebracht van bovenvermelde storingen.Mocht een nieuwe installatie door het concept zelf van de aansturing meermaals aanleiding geven tot sluitingstijden van meer dan 10 minuten, dan zou de NMBS dat via die alarmen onmiddellijk merken en maatregelen onderzoeken. Sluitingstijden worden dus altijd vergeleken: sluitingen van mèèr dan 10 minuten worden gerapporteerd en onderzocht, niet alleen bij de indienststelling maar ook daarna.Gevolg de recente klacht m.b.t. de overweg aan de Kijkuitstraat heeft de NMBS gedurende een maand registratieapparatuur opgesteld. De betrokken technische diensten van de NMBS verwerken nu de gegevens.