1999 - 2003

Vragen voor Minister van Mobiliteit en Vervoer, Isabelle Durant

21 November 2000

Schriftelijke Vraag over de ontregeling van het treinverkeer op 29 augustus 2000

Vraag

Op dinsdagmorgen 29 augustus 2000 was het treinverkeer sterk ontregeld.

1. Wat was de oorzaak van deze ontregeling ?

2. Waaruit bestond deze ontregeling in het algemeen ?

3. Welke gevolgen had deze ontregeling concreet voor het treinverkeer tussen Brussel-Noord en de luchthaven van Zaventem ?

4. Hoe worden de reizigers hiervan op de hoogte gehouden ? Wat werd er vermeld op de schermen en informatieborden ?

Antwoord:

1 en 2. Op maandag 28 augustus 2000 om 22 u 25, was er een beschadiging aan de bovenleiding tussen Brussel-Noord en Schaarbeek waardoor het spoorverkeer tussen Brussel-Noord en Brussel-Nationaal-Luchthaven ernstig verstoord werd. Door de omvang van de beschadigingen en bijkomende technische storingen vergden de herstellingen heel wat tijd. De toestand was 's anderendaags om 12 u 15 genormaliseerd.

3. De eerste treinen die op 29 augustus 2000 vanuit Brussel naar Brussel-Nationaal-Luchthaven reden waren :

­ Trein 7511 kwam in Brussel-Nationaal-Luchthaven aan om 7 u 17, hetzij met 36 minuten vertraging.

­ Trein 3505 kwam in Brussel-Nationaal-Luchthaven aan om 7 u 20, hetzij met 26 minuten vertraging.

­ Trein 3604 kwam in Brussel-Nationaal-Luchthaven aan om 7 u 31, hetzij met 23 minuten vertraging.

­ Trein 3705 kwam in Brussel-Nationaal-Luchthaven aan om 8 u 02, hetzij met 39 minuten vertraging.

Vanuit Brussel-Nationaal-Luchthaven :

­ Trein 3528 vertrok om 7 u 35, hetzij met 32 minuten vertraging.

­ Trein 3728 vertrok om 8 u 09, hetzij met 38 minuten vertraging.

4. Vanaf 5 u 30 werden in de Brusselse stations berichten over dit voorval omgeroepen. Rond 6 uur werd een bericht op de monitoren getoond.